BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, May 1, 2011

Buku ' Di Atas Runtuhan Kota Melaka Kita Dirikan Negara Baru'




Petikan ucapan Tunku abdul Rahman,sejurus negara mencapai kemerdekaan





Tunku menerima watikah daripada Sir Donald MacGilliivray [ Pesuruhjaya Tinggi Inggeris terakhir di tanah Melayau]




Buku yang begitu besar maksudnya.



Di Atas Runtuhan Kota Melaka Kita Dirikan Negara Baru






  1. Buku ini memaparkan pelbagai bentuk aktiviti dan peristiwa yang dirakamkan sepanjang perjalanan ke arah kemerdekaan negara bermula daripada penentangan orang melayu terhadap Malayan Union.



  2. Perjuangan getir yang dilalui oleh semua pemimpin Melayu, Cina dan India yang bersama-sama berganding bahu seharusnya dijadikan pedoman kepada seluruh rakyat Malaysia sekarang dan pada masa akan datang.



  3. kemerdekaan yang dikecapi oleh sesebuah negara yang hampir 400tahun dibelenggu penjajahan membawa maksud yang amat luas.perjuangan ke arah kemerdekaan memerlukan pengorbanan harta,masa,tenaga malahan jiwa.



  4. kemerdekaan yanag kita kecapi ini perlu diisi dengan pembangunan fizikal seiring dengan moral yang tinggi supaya keamanan dan kesejahteraan hidup dapat diwujudkan.



  5. Generasi selepas merdeka perlu diingatkan sentiasa mengenai peristiwa penting dalam sejarah perjuangan kemerdekaan negara kita.



  6. Gambaran sebenar ini akan membantu kita meningkatkan lagi ingatan tentang pengorbanan dan perjuangan generasi terdahulu dalam memartabatkan dan mendaulatkan negara.
















0 comments: